قوله تعالى: یا أیها الذین آمنوا اى ایشان که بگرویدند! إنما الْخمْر و الْمیْسر مى و قمار، و الْأنْصاب و الْأزْلام و سنگها و تیرها، رجْس منْ عمل الشیْطان زشتى و ناراستى از کار دیو است، فاجْتنبوه بپرهیزید از آن، لعلکمْ تفْلحون (۹۰) تا پیروز مانید.


إنما یرید الشیْطان میخواهد دیو أنْ یوقع بیْنکم که در میان شما افکند الْعداوة و الْبغْضاء دشمنى و زشتى فی الْخمْر و الْمیْسر در آشامیدن مى و باختن قمار، و یصدکمْ عنْ ذکْر الله و عن الصلاة و شما را باز دارد از یاد خدا و از نماز، فهلْ أنْتمْ منْتهون (۹۱) از آن باز ایستید و گرد آن مگردید.


و أطیعوا الله و خداى را فرمان برید و أطیعوا الرسول و رسول را فرمان برید و احْذروا و پرهیزید فإنْ تولیْتمْ ار پس برگردید از پذیرفتن، فاعْلموا بدانید: أنما على‏ رسولنا الْبلاغ الْمبین (۹۲) که آنچه بر فرستاده ما است رسانیدن آشکار است.


لیْس على الذین آمنوا نیست بر ایشان که بگرویدند، و عملوا الصالحات و نیکیها کردند، جناح تنگیى و بزه‏اى، فیما طعموا در آنچه چشیده بودند إذا ما اتقوْا و آمنوا چون از کفر بپرهیزیدند و بگرویدند و عملوا الصالحات و نیکیها کردند، ثم اتقوْا و آمنوا پس بپرهیزیدند و او را براست داشتند، ثم اتقوْا و أحْسنوا پس از محارم و مناهى پرهیزیدند و بترک آن نیکویى بگفتند، و الله یحب الْمحْسنین (۹۳) و خداى دوست دارد نیکوکاران را.


یا أیها الذین آمنوا اى ایشان که بگرویدند! لیبْلونکم الله هر آینه بخواهد آزمود الله شما را بشیْ‏ء من الصیْد بچیزى از صید، تناله أیْدیکمْ که بآن رسد دستهاى شما، و رماحکمْ و نیزه‏هاى شما، لیعْلم الله تا به بیند الله منْ یخافه بالْغیْب که آن کیست که از وى نادیده وى را خواهد ترسید؟ فمن اعْتدى‏ هر کس که از اندازه درگذارد. بعْد ذلک پس آنکه نهى شد، فله عذاب ألیم (۹۴) او را عذابى است درد نماى.


یا أیها الذین آمنوا اى ایشان که بگرویدند لا تقْتلوا الصیْد صید را مکشید، و أنْتمْ حرم و شما محرمان باشید، و منْ قتله منْکمْ و هر که صید کشد از شما، متعمدا بقصد، فجزاء مثْل ما قتل من النعم پاداش او آنست که همتاى آنکه کشت بکشد، یحْکم به حکم کند در آن ذوا عدْل دو مرد پارسا که شایسته فتوى باشند، منْکمْ از اهل ملت شما، هدْیا بالغ الْکعْبة قربانى که بکعبه رسد، أوْ کفارة طعام مساکین یا آن جانور را قیمت کنند و بر سعر آن طعام دهند به درویشان، أوْ عدْل ذلک صیاما یا برابر آن روزه دارد، لیذوق وبال أمْره تا بچشد گرانى پاداش کار خویش، عفا الله عما سلف درگذاشت خداى از آنچه پیش ازین بود، و منْ عاد و هر که با صید گردد در حرم یا در احرام، فینْتقم الله منْه خداى کین ستاند ازو، و الله عزیز ذو انْتقام (۹۵) و خداى سختگیر است وا کین ستانى.


أحل لکمْ حلال کرده آمد و گشاده شما را صیْد الْبحْر صید دریا و طعامه و طعام آن، متاعا لکمْ تا شما را زاد بود و برخوردارى، و للسیارة و راه گذریان را، و حرم علیْکمْ و حرام کرده آمد بر شما و بسته صیْد الْبر صید خشک زمین ما دمْتمْ حرما تا آن گه که محرم باشید، و اتقوا الله الذی إلیْه تحْشرون (۹۶)، و پرهیزید از آن خداى که شما را انگیخته با او خواهند برد.


جعل الله الْکعْبة خداى کعبه ساخت الْبیْت الْحرام آن خانه با آرم با شکوه قیاما للناس امن مردمان را و پایندگى ایشان را در دین خویش، و الشهْر الْحرام و ماه حرام، و الْهدْی و قربان که بمنا برند، و الْقلائد و قلائد که در گردن ایشان کنند، ذلک لتعْلموا این آن راست تا بدانید، أن الله یعْلم ما فی السماوات و ما فی الْأرْض که خداى میداند هر چه در آسمانست و در زمین، و أن الله بکل شیْ‏ء علیم (۹۷) و خداى بهمه چیز داناست.